Brzuszki - prawidłowe wykonanie

Popularne brzuszki to niewątpliwie ćwiczenie warte uwagi i głębszej analizy z dwóch podstawowych powodów. Przede wszystkim ze względu na zalety, zarówno te wizualne jak i zdrowotne, a po drugie - wady, jakimi skutkuje to ćwiczenie, gdy wykonuje się je nieprawidłowo. Zanim omówimy zalety, skupmy się na prawidłowym wykonaniu, by wyeliminować wady.

Jak prawidłowo robić brzuszki?

Jak prawidłowo robić brzuszki?

  • Zakres ruchu. Wiele osób chcąc zintensyfikować trening, zwiększa zakres ruchu odrywając lędźwie od parkietu. W przypadku podstawowego zestawu ćwiczeń cały ruch odbywa się poprzez unoszenie łopatek i pozostawienie odcinka lędźwiowego w stałym kontakcie z parkietem. Istnieją oczywiście tzw. pełne brzuszki, gdzie punktem końcowym jest pozycja siedząca. Jednak o tym oraz o innych wariacjach tego ćwiczenia opowiem w kolejnym wpisie.
  • Ułożenie rąk i głowy. Dłonie za głową, wiadomo, każdy przecież widział to i słyszał tę komendę setki razy odwiedzając klub fitness. Jednak w jaki sposób należy je ułożyć, by ruch był prawidłowy? Częstym błędem jest splatanie dłoni za tyłem głowy co skutkuje przyciąganiem brody do klatki piersiowej przez zbyt mocny nacisk dłoni. By tego uniknąć należy dotknąć kciukiem skroni, a następnie pozostałe cztery palce skierować na tył głowy. W ten sposób klatka piersiowa otworzy się, a dłonią uniemożliwi niepotrzebne szarpanie głowy.

    6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

  • Ułożenie nóg. Nogi lekko ugięte w kolanach, stopy na parkiecie, pięty przyklejone do podłogi. Jeśli czujemy, że dolny odcinek kręgosłupa jest w tej pozycji oderwany od parkietu, to należy unieść ugięte nogi nad parkiet, niwelując w ten sposób przestrzeń między kręgosłupem a parkietem.
  • Oddech. Tutaj nie ma co się zbytnio rozpisywać — przy uniesieniu łopatek następuje spięcie mięśni i następnie wydech, a przy opuszczaniu wdech.
Prawidłowe wykonywanie brzuszków

Podstawy prawidłowego wykonania mamy już opanowane. Przejdźmy zatem do zalet, a jest ich wiele. O wizualnych, czyli słynnym sześciopaku nie ma nawet co pisać:) Do kolejnych zaliczana jest siła, bo silny brzuch to silne ciało.

Mięśnie brzucha biorą udział niemal że w każdym ruchu, stabilizując kręgosłup wiec bez mocnego korpusu ani rusz w żadnym sporcie. Brzuch wraz z mięśniami grzbietu tworzy tzw. gorset mięśniowy, który zabezpiecza nie tylko kręgosłup, ale też organy wewnętrzne przed uszkodzeniem.

Trening brzucha


Co robić gdy boli kark:

W przypadku bólu karku/szyi podstawowym rozwiązaniem jest zmiana ustawienia dłoni, opisana przeze mnie powyżej. Kolejnym jest skupienie nad ruchem, gdzie cała praca powinna być wykonywana poprzez zmniejszenie odległości między pępkiem, a splotem słonecznym.

Spięcie tych partii skutkuje oderwaniem łopatek od parkietu. Mięśnie karku powinny w tym momencie być luźne, czyli jeśli będąc w górze nie jesteśmy w stanie skręcić głową w prawo/lewo bez wyczuwalnego napięcia, to oznacza to, że zbyt mocno napinamy nie te partie co trzeba.

Zobacz też: Rodzaje ćwiczeń na mięśnie brzucha

W kolejnym wpisie zajmiemy się wariacjami ćwiczeń na brzuch. Powodzenia w treningach :)

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przysiady – prawidłowe wykonanie 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą 4 najlepsze sporty dla kobiet

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie